Avea intilnire cu mine

Prin Paris  a  umblat toamna   –   Ady   Endre  (tradus Lucian Blaga)

Ieri  Toamna  a  intrat  in Paris  navalind,
pe  calea  Sfintului Mihai  cu sunete  line
prin  canicula , sub  aplecate  frunzare
Avea  intilnire  cu  mine

Ma-mpleticeam  spre Sena, printre  alte  fapturi.
Ardeau  in mine cintece-frinturi,
afumate,ciudate,  duioase  si purpurii
despre aceea  ca   voi  muri

Toamna  m-ajunse, sopti in  graba ceva,
ca drumul Sfantului Mihai  s-a-nfiorat.
Zum-zum, fluturau  pin’ la  capatul  strazii
glumetele foi de copac

O  clipa a  stat,  si   Vara  nu  s-a mirat
Pe urma  Toamna  , razand  fugi din Paris
Pe-aici  a  umblat.   Ca  toamna pe aici  a  umblat
doar  eu o  stiam,  sub  ramul cutremurat

Bulevardele Parisului la 1870  Aquaforte  colorate manual de A-P Martial


Párisban járt az Ősz
Párisba tegnap beszökött az Õsz.
Szent Mihály útján suhant nesztelen,
Kánikulában, halk lombok alatt
S találkozott velem.

Ballagtam éppen a Szajna felé
S égtek lelkemben kis rõzse-dalok:
Füstösek, furcsák, búsak, bíborak,
Arról, hogy meghalok.

Elért az Õsz és súgott valamit,
Szent Mihály útja beleremegett,
Züm, züm: röpködtek végig az uton
Tréfás falevelek.

Egy perc: a Nyár meg sem hõkölt belé
S Párisból az Õsz kacagva szaladt.
Itt járt s hogy itt járt, én tudom csupán
Nyögõ lombok alatt.

Festivalul  de la Montreux –  Carlos Santana –  Europa

Renee Fleming si Susan Graham  la The Met
Cea mai impresionanta Barcarola din Povestirile lui Hoffmann a lui Offenbach este dupa mine cea interpretata de Renee Fleming & Susan Graham Am o inregistrare cu ele, am vazut si filmul Margaret din 2011 al lui Lonergan cu Anna Paquin, Matt Damon, Mark Ruffalo care aduce lacrimi in ochi in care Renee Fleming si Susan cinta la Metropolitan Opera dar nu pot pune pentru voi decit concert encores LIVE 2004  unde barcarola  este prima piesa. Recunosc  ca am ascultat (oripilindu-i pe puristi )si  pe cea interpretata de Mireille Mathieu  intr-o  superba limba germana

A doua piesa la  Encore este   “Duo des fleurs” din Lakmé – Délibes

Casa Vandewiele Vresse-sur-Semois –Barak Architekten.

About lastnightmusic

Incercam sa aducem aici diverse "chestii": 1) Incredibil de frumoase si in acelasi timp 2) Necunoscute de tine (pe cit posibil), pe linga care, era pacat sa treci in viata asta, si sa nu te bucuri de ele.
This entry was posted in Baroc, Clasica, Film, Fotografie and tagged , , . Bookmark the permalink.

16 Responses to Avea intilnire cu mine

  1. filadel says:

    Mulțumesc pentru recomandare. Recunosc că n-am suflet acum să rezonez. Te-am văzut în PV. Keep up the good work.😆 Sînt lîngă tine.

  2. Ledalifule multumesc pentru incurajare, Sigur ne mai intersectam prietene 🙂

  3. filadel says:

    Să fii sigur.🙂

  4. fini says:

    Cred că am întârziat puţin la întâlnire, la întâlnirea cu toamna. Ea aşteaptă răbdătoare.
    Minunat anotimp.

    • Multumesc Fini,
      Aici Toamna care apare citeva minute in Parisul canicular … este Moartea Endre Ady a murit tinar si chinuit . E pentru mine intre primii 3 poeti simbolisti Talmacirea lui Blaga e minunata. Am mai citit traducere proasta in romana si mediocra in engleza. Nu stiu ungureste dar cadenta e minunata si… parca simti fosnetul in Füstösek, furcsák, búsak, bíborak,

      • fini says:

        Am pregetat să mai adaug o poezie de-a lui Macedonski. Seamănă ca atmosferă creată.

        Vânt de toamnă
        de Alexandru Macedonski

        Mă zoresc să scriu degrabă…
        Pentru ce, nu știu nici eu
        Mă zorește Dumnezeu?
        Simt că viața mea e slabă?

        Când apusul e mai falnic,
        Norii toți când strălucesc,
        Melancolic îi privesc
        Și rămân cu ochiul jalnic.

        Este oare, este oare,
        Semn de moarte pe curând
        Versul meu ce plânge blând
        Ca susurul de izvoare?

        Cu octombrie ce vine,
        Fi-voi oare frunza-n vânt
        Doborâtă la pământ
        Și uitată de oricine?

        De-aud clopotul de jale,
        Fără voia mea tresar,
        De-ntâlnesc funebrul car,
        Mă întorc din a mea cale.

  5. fini says:

    Gravurile lui Martial sunt delicate ca nişte dantele.

    • Daca intri in flicker prin intermediul unei gravuri, ai acolo si numele bulevardului, Am fost surprins sa vad ca majoritatea cladirilor exista inca, deci casele de 6-8 etaje de pe les grands boulevards sunt din perioada aceia. si arata exact la fel. Doar ca jos au disparut trasurile, barbatii cu meloane si femeile cu corset . In schimb copacii si casele sunt la fel

  6. fini says:

    Versurile lui Ady Endre au muzicalitate şi în româneşte. Voi căuta poezii scrie de Endre, păcat că nu le-am descoperit până acum.

    • Intradevar au o muzicalitate anume, Poemele lui sunt pe mai multe topicuri, dragostea lui pentru Leda pe care a urmat-o la Paris ocupa un loc important.

      Poezia asta pe care am prezentat-o si care in ungaria e cintata de folkisti (poti pune pe youtube titlul in ungureste ) m-a impresionat atit de mult la 15-16 ani ca am invatat-o pe dinafara. 🙂

      Nu sunt prea multe traduceri. Ai dreptate cu muzicalitatea, Imi place sa le aud recitate sau cintate in ungureste eu avint textul in fata. E una din ciudateniile mele 🙂

  7. fini says:

    Aseară, la Montreux, Grace Jones a fost “special guest”. Îmi pare rău, dar nu am găsit un clip realizat cu ea aseară.

    • Multumesc , e special, Am mai spus ca am vazut-o la un spectacol prin 1990 si mi-a placut. in special La vie en rose pe care a cintat-o si o cinta modificand-o de fiecare data. Ce m-a surprins e ca eu credeam ca e o persoana inalta un fel de Xena razboinica si … nu are mai mult de 1.70 🙂
      Oricum eu sunt linistit cu Montreux …. trebuie asteptat 1-3 luni ca sa prinzi ceva pe youtube… si chiar si atunci cu pericolul ca sa fie sters a doua zi .
      merci 🙂

  8. fini says:

    În martie ai postat Paul Klee – Poveste a la Hoffman 1920. Lui Paul Klee îi plăceau “Povestirile lui Hoffman”, se pare că este şi una din plăcerile tale. Atunci ne-ai propus aceeaşi arie dar cu surorile Iordăchescu.
    Varianta Mireille Mathieu are multă căldură, te îndeamnă s-o reasculţi. 🙂

    Astăzi este o zi specială, este aniversarea a 150 de ani de la naşterea lui Gustav Klimt. Dacă treceţi pe google veţi găsi un Google Doodle – Klimt.

  9. rogrm says:

    Toamna anotimpul schimbărilor este un anotimp minunat dacă știi să-i vezi frumusețea, așa cum o fac poeții. Toate cele bune !

Leave a Reply

